Cane-line ратаново кресло Cane-line On-the-move масички Cane-line пуфове за екстериора Седмицата на дизайна в Милано През изминалата седмица в италианската столица на модата се проведе 54тото издание на най-значимото събитие в света на мебелния дизайн – Salone del Mobile 2015 г. Изложението събира под един покрив талантливи дизайнери от Италия и света и е платформа за най-актуалните тенденциите в прогресивния интериорен и екстериорен дизайн. Темата на тазгодишното издание – “Planet Life”- бе вдъхновена от предстоящото Експо (което отново ще се проведе в Милано) и се оказа изключително благодатна за талантливите дизайнери. Мястото на екстериорните мебели в изложението Голяма част от изложението беше посветена на екстериорния мебелен дизайн, разпознат от все повече хора, като неразделен елемент от уюта на дома. Десетки международни брандове представиха своите колекции от мебели и аксесоари за балкона и градината, демонстрирайки новите тенденции. Екстериорните продукти, които можеха да се видят бяха своеобразна комбинация от уникални форми и интерпретации на функционалност и естетика. Вдъхновени от ‘мястото’ ‘Мястото’ като източник на вдъхновение за дизайнерите е особено видна тенденция за Salone del Mobile. Тазгодишните дестинации включваха Маями – изненадващо възраждане на стил тип 80-те, Северна Европа – минимализъм в пастелни цветове и Африка – със своите характерни материали и орнаменти. Палитра от цветове Този свят на пътуванията, на препратки и емоции естествено налага своя собствена цветова палитра. Багрите, богати на оксиди и пигменти като жълто, оранжево, червено, теракота, светло синьо, тъмно сив и ‘градински чай’ са характерните цветове за тазгодишното издание на седмицата на дизайна и най-ярко се наблюдават в колекцията от метални столове за градината ‘NOLITA – VINTAGE CHIC’ на италиянската марка PEDRALI. Продуктите са вдъхновени от спомените за един слънчев и оживен площад, едно вечно място, извикващо прости и емблематични фигури. Изцяло изработени от стомана, столовете са проектирани специално за използване в екстериора. Носталгия по отминалото красиво Мечтателност носи и щандът на De Castelli със своята колекция маси за кафе ‘Yoroi’ и кресла ‘Pensando ad Acapulco’. De Castelli посрещна своите посетители като пресъздаде типичен градски ландшафт, който съчетава в себе си чара на старите италиански и някогашните индустриални сгради, преобразеникъщи да отразят модерния живот днес. Щандът – богат на форми и емоции, представи продукти избработени изцяло от желязо и стомана – материали съобразени с промишлената и архитектурна традиция. Завръщане към занаятчийството В тазгодишното издание на изложението синтезът на занаятчийството и иновациите също присъстваше като тенденция в екстериорния мебелен дизайн. Италианският бранд Riva 1920 например впечатли посетителите с красиви маси и столове от естествени материали – изработени от опитни дърводелци от региона. Това скорошно преминаване към местното измерение изглежда е взело превес над скандинавския минимализъм, който доминираше през миналата година. Скандинавски минимализъм Въпреки това, този стил продължава да бъде актуален, което личи от продуктите в голяма част от павилионите. Белгийската марка Tribu впечатли със серията столове ‘Contour’ от Piergiorgio Cazzaniga и Nomad и колекцията дивани от Monica Armani. Характерни за този стил са неутралните цветове и изчистените линии. Наш личен фаворит в тази категория, съчетаващ високото качество и high end скандинавски дизайн е датската фирма Cane-Line, на които сме се спрели и като партньор в екстериорното обзавеждане и чиито продукти НаВън предлага на българския пазар. Техните продукти – изцяло изработени за външни условия – са не просто красиви и удобни, но и изключително функционални. Свобода за въображението Колекцията ‘Island’ на дизайнерката Úrsula Martínez за испанската марка OiSide също носи красотата на изчистените форми и неутралните цветове. По-интересното тук, обаче, е идеята за свободата да ‘проектираш’ сам. Авторката предлага диван от различни разтегливи модули и ‘интелигентни’ материали, които посетителите да аранжират сами. Освен модулния диван, OiSide Studio показа и модулна система от саксии изработени от 100% алуминий, които се предлагах в различни форми, размери и цветове. Те също са предназначени да провокират въображението и, закрепени на стена, саксиите се превръщат в оригинални рафтове. Афинитет към естествени материали Темата на изданието на Salone del Mobile 2015 – ‘Planet Life’ – бе най-ярко отразена в присъствието на естествени материали в почти всички колекции- дърво, камък, желязо и стомана, в един почти ‘суров’ вид, който правеше красива прекратка с темите за занаятчийството и за връщането към миналото. Използването на естествени материали е залегнала и във философията на Датската фирма Skagerak, представена на изложението от дизайнерката Christina Liljenberg Halstrøm’s с нейната колекция мебели ‘Georg’ и емблематичният им шезлонг ‘Riviera’. Българското присъствие на Salone del Mobile 2015 С огромно удоволствие научихме за участието на български автори в седмицата на дизайна в Милано. Фокусът на българската сборна изложба бе върху любопитното взаимодействие между различни артистични области и новаторксия подход при използването на различни изразни средства. Красивите рисувани керамични плочки на бранда ‘Sharka Tiles’ също следваха тенденциите за завръщане към традициите със своите елементи от народния фолклор. Със своите продукти българските дизайнери показаха, че умеят да експериментират с материали, техники и концепции и че имат място сред големите имена в мебелния дизайн. Седмицата на дизайна в Милано представи най-новите тенденции в екстериорното обзавеждане, които ще са двигател за вдъхновение за авторите поне до следващото издание на изложението, когато със затаен дъх ще чакаме да видим новите идеи за мебелите за балкона и градината. История на изложението Първото издание на Salone del Mobile е през 1961 г., когато в Милано, по инициатива на една малка група от производители на мебели, е организирано изложение с цел насърчаване на износа на качествени италиански мебели. Огромното разнообразие от висококласни продукти, осигурява водеща роля на изложението в глобален мащаб, и само за няколко години се превръща в най-влиятелното и посещавано събитие в света на мебелния дизайна, като годишно привлича над 350,000 души от 170 различни страни.